محققان علت و روش درمان احتمالی چاقی و مقاومت به انسولین را شناسایی کردند

21 سپتامبر 2021- محققان دانشگاه موناش برای اولین بار نشان دادند که اختلال عملکرد سیستم لنفاوی مزانتریک (روده) علت بالقوه و هدف درمانی چاقی و مقاومت به انسولین است.

یک مطالعه ی پیشگامانه که درNature Metabolism  منتشر شد، چرخه ی عمیقاً مخربی را شناسایی کرد که در آن یک رژیم غذایی با چربی بالا، باعث اختلال در عملکرد سیستم لنفاوی مزانتریک می شود که به نوبه خود منجر به تجمع چربی شکمی می گردد.

این مطالعه همچنین شواهدی از مداخله در این چرخه با مهار مسیرهای مرتبط با اختلال عملکرد لنفاوی، ارائه داد که ممکن است درمانی برای چاقی و بیماریهای متابولیک مرتبط با آن باشد.

درمان سیستم لنفاوی مزانتریک با مهار کننده ای کهCOX-2 را در سیستم لنفاوی مزانتریک هدف می گیرد، سبب عادی سازی ساختار عروق لنفاوی، جلوگیری از افزایش وزن و معکوس نمودن عدم تحمل گلوکز و هایپراینسولینمی-شرایط مرتبط با دیابت نوع 2- گردید.

گروهی از محققان موسسه علوم دارویی موناش ملبورن (MIPS) از جمله پروفسورناتالی ترواسکیس، پروفسور کریس پورتر وEnyuan Cao ، پژوهشگر فوق دکتری، با همکاری کمپانیPureTech Health ،- یک شرکت زیست درمانی بالینی آمریکایی متخصص در کشف، توسعه و تجاری سازی داروهای بسیار متمایز برای بیماریهای ویرانگر-، این مطالعه را هدایت کردند.

همانطور که در مدلهای پیش بالینی نشان داده شد، یک رژیم غذایی پرچرب تشکیل عروق لنفاوی مزانتریک جدیدی را تحریک می کند که در یک الگوی بسیار نامنظم رشد می کنند. این عروق پیچیده و منشعب تمایل به نشت مایع لنفاوی دارند که غنی از متابولیت های چربی مشتق از روده و واسطه های پیش التهابی هستند، این مواد به بافت چربی احشایی شکم نشت می کنند، و باعث افزایش مقاومت به انسولین می شوند.

پروفسور ترواسکیس، گفت: در این مطالعه ما برای اولین بار توانستیم دلیل بیولوژیکی ارتباط تجمع چربی در ناحیه شکم با میزان بالای بیماریهای متابولیک مانند دیابت نوع 2 را در مقایسه با تجمع چربی در مناطق دیگر بدن، کشف کنیم. ما نشان دادیم که رژیم غذایی پرچرب منجر به اختلال در عملکرد لنفاوی مزانتریک می شود که به نوبه خود باعث رسوب بیشتر چربی در اطراف شکم و مقاومت به انسولین می گردد. نتایج حاصل از آزمایشاتex vivo با استفاده از نمونه های بالینی نشان داد که این مشاهدات به انسان ها نیز تسری پیدا می کند.

محور اصلی موفقیت این مطالعه استفاده از پلتفرم فناوری پیش دارو GlyphTM بود، که طوری طراحی شده است که انتقال مولکول­های کوچک دارویی را مستقیماً به سیستم لنفاوی مزانتریک پس از تجویز خوراکی امکان پذیر می کند.

فناوری پیش داروی GlyphTM، در ابتدا توسط تیمMIPS توسعه یافت و در سال 2017 ، مجوز انحصاری آن بهPureTech ، داده شد. متعاقباً دانشمندان MIPS و PureTech برای توسعه بیشتر این پلتفرم با هم همکاری کردند.

در مطالعه حاضر، استفاده از این فناوری برای هدف گیری سیستم لنفاوی، کلیدی برای مداخله در چرخه ای بود که در آن اختلال لنفاوی مزانتریک منجر به تجمع چربی شکمی می شود، زیرا مهار کنندهCOX-2  را مستقیماً به جایی که مورد نیاز بود، یعنی به سیستم لنفاوی مزانتریک منتقل می کرد.

پروفسور کریس پورتر، گفت: با استفاده از بستر فناوریGlyphTM ، ما اکنون شواهد بالینی خوبی در دست داریم که نشان می دهد مداخله در این چرخه با مهار هدفمند مسیرهای مرتبط با اختلال عملکرد سیستم لنفاوی مزانتریک ممکن است یک گزینه درمانی جدید برای چاقی و بیماریهای متابولیک مرتبط باشد.آنچه در این مطالعه قابل توجه است، عملکرد مهار کننده COX-2 در اصلاح ساختار لنفاوی آشفته در موش های چاق بود، که مستقیماً با پلت فرم فناوری Glyph به سیستم لنفاوی مزانتریک تحویل داده شد، و این اصلاح با کاهش قابل توجهی وزن گیری و مقاومت به انسولین همراه بود. ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری طولانی مدت خود با تیم موناش هستیم تا بر اساس این تحقیقات برنامه های درمانی احتمالی جدیدی را برای این پلت فرم شناسایی و پیش ببریم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-09-potential-treatment-obesity-insulin-resistance.html